Laura-Roald.reismee.nl

doei Thailand, hallo Laos

Sawat die kha is ingeruild voor sabaidee, oftewel Thailand hebben we verlaten en Laos ontmoet. Maar beide betekend Hallo!

Onze reis is begonnen met twee heerlijke dagen Thailand, om precies te zijn Chiang Rai. Hoog in het noorden van Thailand. Op een top plekje met leuke mensen, lekker eten en zwembad. En bij een temp van 35+ was deze meer dan welkom.

Nu hadden we ervoor kunnen kiezen de eerste dag na 24 uur reizen lui rond het zwembad te vertoeven, maar het leek me zo leuk om op de eerste ochtend een rondje op de fiets te maken. Met een uitgestippelde route op pad op zoek naar tempels en groene rijstvelden. Dex achterop in het kinderzitje en gaan. Erg grappig om te zien dat hier alle fietsers zoals de motorrijders in Nederland elkaar enthousiast met een zwaai begroeten. Want fietsers zie je weinig. De meeste Thai zijn niet zo gek om met deze tempraturen hier rondjes gaan fietsen. Het was prachtig maar ook iets te ver en iets te heet. Dus na een flink rood aangelopen hoofd en zweet in onze bilnaad de snelste route terug gezocht en toch dat zwembad maar ingedoken.
Hierdoor wel de witte tempel en ook direct grootste bezienswaardigheid van Chiang Rai gemist. Dit hebben we de volgende ochtend goedgemaakt door een scooter te huren en alsnog deze opzichtige kitscherige maar indrukwekkende boeddistische tempel bezocht. Net zoals de aziaten met z'n drieen op 1 scooter. En Dex vond dit geweldig.
Op dag 3 werd het afscheid nemen van Thailand om onze reis door te zetten in Laos. Vroeg uit bed en om ons om 8:00 bij de grens met Laos te melden. Na een de nodige stempels en het betalen van de visa konden we onze reis voortzetten. En niet met een taxi of bus maar onze eerste twee dagen in Laos hebben we doorgebracht op een boot. 7 uur per dag lekker onderuitgezakt varend door de het groene landschap van Loas. We bezochten onderweg een lokaal dorpje om te kunnen zien hoe bepaalde stammen in Laos leven. Het voelt altijd een beetje als aapjes kijken. In het begin erg ongemakkelijk, maar als ze eenmaal Dex hebben ontdekt is het ijs gebroken en komen er veel kindjes even een kijkje bij hem nemen en tovert het bij veel inwoners een glimlach op hun gezicht. Dex wil er zelf niet veel van weten en verschuild zich achter onze benen.
De nacht brachten we door in een kleine bungalow aan de rivier in het plaatsje genaamd PakBeng. Met alleen een ventilator voor verkoeling en kakkerlakken in de badkamer, maar wel met een waanzinnig uitzicht met een badende olifant als extraatje.
Na een ontbijt met warm gebakken stokbroodjes (Franse invloeden zijn hier nog sterk aanwezig) vervolgen we de boottocht met als eindbestemming Luang Prabang. Met onderweg nog een tussenstop in een grot met honderden buddha beelden. Aan het einde van de middag meerden we aan in Luang Prabang en was het verlangen naar een airco en zwembad groot.

Op dit moment van typen is Dex al ver in dromenland en zitten wij op de veranda aan de borrel. Ik ga een poging doen om ook een serie foto's te plaatsen, zodat jullie ook een beetje een beeld krijgen.

Liefs ons

Jos en Josephien

Wat een avontuur beleven jullie weer veel plezier samen leuk om jullie reisverhalen weer te lezen
Groetjes uit het zonnige Borne( 26 Graden )????????

Anneloes

Wat heerlijk om te lezen!! haha zie Dex al staan idd achter jullie benen!! Nou kom op met die fotos!!

Els

Wij zijn op onze rondreis in het Noorden van Thailand ook een 5-tal dagen in Chiang Rai geweest. Hebben ook de witte tempel bezocht en er is er nog een hele grote de berg-op. Mooi, maar vermoeiend...Wij hebben alleen een kijkje kunnen nemen oer boot net over de grens met Laos. Ik deel je gevoel van "aapjes kijken", maar ja, wij hadden geen kind bij ons.. Liefs van Alowie en Els