Laura-Roald.reismee.nl

Nicaragua: de eerste belevenissen! Laguna de apoyo en Granada

Zo zenuwachtig als een kind voor Sinterklaas ben ik in de dagen voor ons vertrek. En ik kan honderd x tegen mezelf zeggen dat ik ff lekker normaal moet doen, maar ik krijg pas rust als ik in mijn vliegtuigstoel neerplof. Zal de vliegreis goed verlopen?, heb ik alle hotels gereserveerd? en wat zal Dex van deze hele onderneming vinden?

Nou Dex vind het allemaal prima. Met het vliegtuig mee is natuurlijk al prachtig en dat inclusief ipad met filmpjes en koekjes heeft hij niets meer om over te klagen. Hij slaapt van de totale reis max 2,5 uur, maar blijft gezellig. Fijn voor ons en de rest van het vliegtuig ;-)

Het overstappen in Londen en Miami verloopt ook allemaal voorspoedig. Er was nog wat verwarring over het wel of niet zelf de koffer Amerika binnen te slepen. Op schiphol vertelden ze dat alles automatisch geregeld zou worden en dat wij er geen omkijken meer naar hadden. Dit was nl een nieuwe regeling. Waarschijnlijk alleen nog in Nederland bekend want in Londen kregen we toch wat anders te horen. Tja dan maar wachten bij de bagageband en zien wie gelijk heeft. En ja hoor binnen 10 minuten kwam netjes onze koffer op de band en hebben we keurig aan de Amerikaanse check-in voldaan.

Ongeveer 24 uur na vertrek van huis landen we in Nicaragua, bij de uitgang van het vliegveld zie ik tussen de tiental opdringerige taxichauffeurs een bordje met mijn naam. We worden zoals afgesproken netjes opgehaald door Hotel San Simeon lodge. Dit leuke eco hotel ligt aan laguna de Apoyo. We hebben een bungelow met badkamer in de buitenlucht. Super interressant vind Dex! Een prima plek om bij te komen van onze lange trip. We worden omringd door prachtige natuur, vele gekleurde vogels en in de verte horen we de brulapen. Het is even wennen aan de warmte, maar een duik in het meer, of een rondje kayakken brengt verkoeling.

Omdat drie dagen lang stil zitten voor ons niets is en onze dagen lekker lang zijn omdat meneer Dex ons om 5:00 vrolijk wakker zingt ( lang leven de jetlag) gaan we op dag 2 op pad naar het plaatsje Masaya. Bekend om zijn markten. Onze eerste kennismaking met het Nicaraguaanse leven. De ene markt is er voor toeristen, kraampjes vol met gekleurde zooi (vind ik). Tasjes, hangmatten, magneten, zelf gekleien asbakken etc etc. De lokale markt vind ik een stukje leuker, kramen met groenten en fruit, vlees of huishoudelijke spullen. Het valt me op dat ik geen groot verschil kan vinden met de dorpjes in Azie, net zoals daar is het rommelig. De straten en stoepen zijn half af of nooit meer gerepareerd, afval wordt over de schutting gesmeten en de meeste huizen zijn in elkaar geknutseld. De eerste beelden van de armoede in Nicaragua. Maar het is er wel gezellig, de muziek die overal uit de winkeltjes hoorbaar is laat ons weten dat we echt in Latijns Amerika zijn!!!

Op dag 3 bezoeken we vulkaan Masaya, wat uniek is aan deze vulkaan en voor ons erg makkelijk is dat je met een auto tot aan de rand van de krater kan rijden. Bij bovenkomst kun je dan ook niet om de gigantische aswolk heen. 5 minuten max mag je aan de rand verblijven, dit ivm alle toxische gassen die uit de krater omhoog stijgen. We maken nog een hike naar een hoger gelegen deel om vanuit daar een prachtig uitzicht te hebben op de krater en omliggende natuur. En wat zijn we blij dat we de rugdrager voor Dex mee hebben genomen.

Ons verblijf bij Laguna de Apoyo zit erop en we reizen door naar Granada. Een stad met een fantastisch koloniaal centrum. Groene parken, gekleurde huizen, grote kerken en gelegen aan een gigantisch meer.

We verblijven twee nachten in hotel Con Corazon, een hotel wat 100% van hun winst investeerd in schoolopleidingen voor kinderen in Nicaragua. Ook weer een top plek om te verblijven. Ons verblijf in Granada begon niet helemaal zoals gepland, binnen het uur na aankomst zaten we met Dex bij de lokale dokter. Dex was bij het zwembad uitgegleden en viel met zijn voorhoofd op een punt van een houten bankje. Een glip (volgens Roald is dat een raar Twents woord) oftewel een gat die even gehecht moest worden. We mochten de dokter 18 dollar contant aftikken voor zijn werk en een half uur later stonden we weer buiten. Het valt mee met de pijn, volgens mij is hij alweer vergeten dat er iets op zijn voorhoofd zit.

We bezichtigen de mooie stad, lopend en dmv rondje koets met paard. Over uurtje kunnen we onze huurauto ophalen en morgenochtend vertrekken we naar Isla de Ometepe. Dus over een paar dagen weer een verslag met nieuwe avonturen.

Alvast dank voor de reacties, erg leuk om te krijgen.

Anneloes

Lau wat leuk om te lezen! Wel enorm schikken van Dex. Was hij vandaag weer zo op tijd wakker?!! Hihi!! Nou geniet van jullie dagen en geniet van het lekkere eten!!! Kus

Jacqueline Kooiman

Leuk om jullie avonturen te lezen.

Rita

laura, prachtig om te lezen.

sarah

Klinkt fantastish allemaal ...
behalve uiteraard de glip van dex.. das even een domper..fijn dat hij er weinig last van blijkt te hebben...
enjoy xxxxx

Suus

Glip? Idd heel raar woord!

Wat kan jij goed schrijven zeg.. Heerlijk om zo jullie geweldige reis te kunnen volgen! Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Geniet..!! Enne let op die kleine hè... ????

X

Joyce

Wat een fantastische verslag. Geniet er lekker van. Ben stiekem een beetje jaloers ;)

Evelien

Wow, wat een heerlijk verhaal heb je toch weer geschreven over het begin van jullie vakantie. Sterkte met Dex zn hoofd! Heel veel plezier met jullie mooie reis. Kus Veerle Fenne Dan Evelien

jaco

Super reis! Geniet!

karin gerritsen

Nou dat klinkt allemaal weer heel goed behalve dan het glijpartijtje van Dex. Heerlijk om jullie weer te mogen volgen! Genieten maar! Karin

Thomas

Klinkt allemaal erg leuk, relaxed en indrukwekkend. Veel plezier

Martine

haha Lau. Moet al lachen om je eerste zin. Weet nl. hoe zenuwachtig je altijd bent voor het grote sinterklaas feest ????????????. Heel veel plezier daar!

Adinda

Lieve schat, ik visualiseer alles wat je meemaakt ????. Ik zie je al helemaal duimen draaien en hopen dat je alles goed hebt geboekt, met zo'n zenuwachtig smoelwerk ????.... Effe schrikken toen Dex viel, maar ook dat is al weer verleden tijd. Hopelijk heeft hij er niet heel veel last van. ????kusje d'r op!!
Wat ik ook wel voor mij zie is jouw blik als je langs de kraampjes met prullaria loopt ????????, hahaha!! Nou schat, geniet lekker saampjes en tot de volgende keer! ????

Adinda

OK, geen emoticons zie ik, maar extra veel ??? Sorry :-)

Ingrid

Superleuk om mee te lezen en wat een heerlijke foto's! Ben benieuwd naar de rest en een dikke kus op Dex zijn glip (Roald heeft gelijk).

Liefs

ine viscer

Wat leuk om je verhaal te lezen en wat je allemaal beleef.en leuke foto's

Alowie en Els

Geweldig leuk om te lezen. Ja een prachtig woord, glip in de kop zeiden we vroeger. wij zijn net terug uit Spanje(Nerja) waar we 4 weken hebben genoten.
Ga zo door met schrijven. Jullie zijn volleerde journaalschrijvers. Compliment

Jan Goedhart